Thursday 19 July 2012

Day 1- New York - 6 May ( Ahad)


Alhamdulilah setelah 14 jam. ?akhir nye sampai jugak aku kat New York ni...! Ba siap salam aku n mama n ckp ' Tahniah...kite sampai jugak ke New York'...
Ba mmg cam tu ape2 je yg ktorang wat adik beradik n ma jugak dia akan ucap tahniah,tepuk blakang..motivation kate nye..:-)

So kul 2.30 ptg waktu New York smapi..Alhamdulilah kastam tak selongkar beg ktorang..risau gak sbb dlm tu penuh maggie n ikan bilis bagai...bekalan untuk survive kat Canada nnti...kalo kat New York ni..ktorang ader 'tourist guide'.En.Rahim kwn baba mase blaja kat Indonesia dlu...
Hurrmmmm....tgu beg punye la lamer..lemau rase nye..kaki dh x larat nk berdiri ni..
So dh dpt smua beg tgu kwn ba dtg..nak call x bleh gune ba nye phone,sblum tu kat malaysia ba de beli henfon nokia murah tu sbb nk gn untuk simcard celcom..tup2 x de line langsung,tp aku nye ader plak...then try tukar henfon ma,baru la de line..rupe nye yelah henpon murah nokia tu mner de function cangih2...mmg la x bley gune..so off kan je la henfon nokia murah tu simpan elok2 dlm beg je..
ba & en.rahim...

aku,ba n ma naik keter En.Rahin,tp cik me nye kakak blum selesai nak rental kereta,so brg2 smua letak dlm keter En.Rahim n kami smua anta cik ipar n cik me kat tmpat rental car tu n jmpe kakak dia kat sn..naik train,train ni free je,dia akan round satu airport ni n ader 8 terminal kot....so dh jmpe,barang cik ipar dh letak..cik ipar n cik me naik skali dgn kakak dia n husband dia.husband dia ni omputeh...Marion namer nye...so,aku,ma n ba ikut naik train balik dgn En Rahim n terus ke New York!!hehehhe...



first time tgk city dia...woooooow....! mmg betul la...cam dlm TV....! building dia,sibuk nye...smua mmg cam dlm TV...tak sangke pn nak smpai cni,n x temimpi pn nak smpai cni,Alhamdulillah ader rezeki kesini dgn ma n ba..

so we all stop at Curry Hurry House...Indian food..makan nasi n roti nan...rase cam kat nepal la plak...bler tgk suanasa n presentation meje dorang mmg cam kat nepal,agak nye ni konsep restaurant indian food atas meje ader air kosong..tp kat cni dia letak jug je..kat Nepal ri tu dia ader satu jug khas,wat dari tembaga rase nye sbb nk bagi air tu sejuk..
'Tatapani'
at Curry Hurry House...:)

lepas makan ktorang pi Time Square...!mak aiiiiii...! ramai nye org...! sampai jugak aku kat cni akhir nye kan..kat cni tarikan nye lighting la..mmg penuh dgn cahaya kiri kanan depan blakang semua nye skrin...
heheheh....biase la kan kalo dh pmpuan x shoping x sah...so masuk satu kedai ni belimla skit sourvinier n t- shirt..beli punye beli,baru pasan kat resit kene tax...setahu aku kat mesia kalo baju tu hage rm 19.90, mmg tu je yg dia mintak..x de nye tax2 ni..aku rs ader la tiga kali aku kua masuk kua masuk kedai tu sbb ader je yg tertingal nk beli..

 
suasana malam di Time Square..





NYPD


Day 2- New York - 7 May ( Isnin)




pagi lepas sarapan n nak bersiap ke New York




packing barang sblum bergerak ke New York..

sementara menunggu tourist guide ktorang,amik gmba dlu depan New York Times
lepas breakfast ktorang ke New York kali ni nak tgk view siang plak lg pn En.Rahim ader arrange kan sorang student malaysia ni jd tourist guide ktorang..bdk ni namer nye zaim..dia mmg ader wat business la pasal melancong2 ni..so byk la dia taw jln2 kat New York ni..dia bwk ktorang p tgk view dari atas kat NBC Tower.



Central park from above





lepas tu makan kat satu kedai arab ni dan kat bwh nye tu ade masjid,tak la mcm masjid betul,cam kedai pn ader,mase ni waktu belum masuk lg so dok lepak kat lua tu..



org tua ni pn menuggu waktu solat jugak..tu yg amik pic skali tu.mase ni tak bwk telekung,ma ingat org tua
tu ade,ingat nk pnjam tp dia kater dia pn solat pakai bju yg dia pakai ni,so wat pertama kali nye dlm hidup aku sembahyang tnpa telekung..janggal sungguh rase nye..!


sambil jln sekitar bandar new york tu,nmpak church sciencetologi,zaim kater ni la church yg tom cruise selalu dtg tu,dia kan pegangan agama nye scintologi


scientology..

sempat jugak ktorang amik pic with polis new york tu..sporting jugak dorang





WTC yang baru....no more longer twin tower...satu tower je tingal



amik teksi nk ke isle island,on the way tu nmpak la bagunan WTC yg dlm pmbinaan tu..tp kali ni x de betkembar dh..single je..kbtulan driver teksi tu org Morocco..sj tnye dia mase kejadian tu belaku dia kat mner? dia ckp dia sptut nye bwk teksi la hari tu,tp dia cuti n tgk kat tv je,tnye komen dia pasal ni,dia rs ni smua knspirasi je...ermm..tah la x taw nk komen ape..masing2 nye pndapat


yeay...! dari jauh lg dh nmpak kakak hijau tuh..! entry dlm bape dolar tah..naik bot kesana..tp menyusah kan sbb ader procedure cek2 brg...cam kat airport la plak!..ni la satu masalah org Amerika ni..dorang terlalu paranoid smpai kan dorang rase ader je org nk bom tmpat dorang..padahal dorang ni senar nye takut dgn bayang2i sendiri..turn aku,aku kene tahan..sbb dia scan n kate aku bwk pisau..sengal...dia tnye umo aku bpe? sbb agak nye dia tgk bdn aku kecik,dia ingat bdk skola la tu..tp aku rs aku taw ape yg dia ingat pisau tu,tu kunci beg aku senar nye...so dia nk gak tgk,aku ckp,sokay selongkar la...yg wat tu polis african american..putih gak la kulit dia and hnsem...:-)... tgh dok selongkar tu,tekeluar la pnty liner aku bagai...




kakak hijau...!






perasan tak dlu patung ni tak hijau..tp lamer2 dia berubah jadi hijau...ha..ni la sebab nye..

      Patung Liberty  di New York, dibangun dengan tembaga tapi sbb pembakaran batu bata akhirnya warna Liberty menjadi hijau.
Kalau kita lihat dari sisi karatannya sebenarnya patung Liberty itu berwarna Pink, bernama The Statue Of Yowza.


Manhattan,New York...

balik tu naik subway....malam dlm kul 730 mlm, gerak ke DC, virginia..lalu 3 state..new york,maryland virginia..

muke semua penat...
dinner umah cik Eda..

samapi kul 12 lebih umah En. Rahim,dijamu makan nasi kat umah cik Eda..:-)
 kenyang.rumah cntik giler kat cni..tido..rehat diri sbb letey..


sooooo.................. tu la cter untuk dua ari nye cter.....the rest nye cter to be continue la eyhh.....:)





4 comments:

  1. bestnye lynnnnnnnnnnn!!!!-rabiey

    ReplyDelete
  2. hollaaa....sy baru di siniiiiii...hahahaha....

    ReplyDelete
  3. bestnyer kak . smapi new york dah dia . alhamdulillah murah rezeki family akak :)

    ReplyDelete